DALAM SEHARI JOM MOTIVASI DIRI

Assalammualaikum....
Alhamdulillah, dari hari ke hari memberi aku sebuah kehdupan yang sangat sangat bermakna sehingga ke hari ini aku masih punya orang yang sudi bersama tatkala aku keseorangan.....dulu, aku merasa sangat sangat sunyi, rasa diri kurang keyakinan yang teramat  rasa down sangat sangat bila lihat orang lain itu cantik....dulu, fikiran aku sangat sangat kolot...means tak ke depan, terlalu optimis....tak rasional, kurang kematangan dalam berfikir, selalu merasa rendah diri....tetapi, di sebalik hari hari yang telah aku lalui, pelbagai agenda yang aku capai, aku perolehi secara tanpa sedar....

jom dengar rintihan hati aku:


Bukan mudah untuk aku meningkatkan rasa keyakinan dalam diri, makanya motivasi itu perlu ada setiap kali kita  merasa seperti tak berguna, dalam meniti hari hari yang lepas....pelbagai cara aku membangkitkan kerasional dan kematangan dalam diri untuk terus maju ke depan, seperti aman yang aku rasa, saat di mana dulu aku rasa rendah sangat sangat.....untuk pegetahuan korang, dulu aku selalu membandingkan aku sendiri di antara adik beradik aku, aku bangga ada mereka tetapi merasa cemburu yang amat kepada mereka....dari situlah mulanya sifat keyakinan dan rendah diri semakin menurun dari hari ke sehari...sehinggakan pada saat aku muda muda aku sudah bijak mengarang ideologi diri, bermonolog sendiri membanding bandingkan diri sendiri di dalam sebuah diary, cuba korang fikirkan pernah ker budak dalam lingkungan 11 tahun rajin giler tulis diary??

adakalanya aku boleh sampa terfikir, ibu dan ayah bagai menganak tirikan aku bila aku merasa diriku tak seindah permata digilap,bayangkanlah kanak-kanak umurnya baru belasan tahun sudah merasa disisihkan keluarga itulah apa yang aku rasa dahulu, bila adik menangis aku saja kena marah walhal aku tak pula mengacau sampai mereka menangis, bila aku failed dalam apa2 subjek (means bagi ayah aku kalau xdapat A itulah failed lagi2 subjek yang dia ajarlah) aku kena pelempang...yup, aku mengaku aku pernah rasa penangan seorang insan bernama lelaki, sakit itu sangat bisa, bisa teramat, sejak itulah aku sangat sangat terkilan, kenapa bila aku xdapat A subjek yang ayah aku sendiri ajar...aku kena penangan itu, ya, aku ingat ibu aku cakap, kau kena faham ayah mesti rasa malu bila anak sendiri xdapat A dalam bahasa melayu, lelaki ego sangat sangat kuat....bukan aku ingin mengata ayah aku sendiri, coretan ini sekadar perkongsian bersama apa yang aku rasai dahulu.....

Masa aku darjah 6, aku kena masuk bilik kaunseling, that's are the first time okey aku masuk bilik kaunseling, kalau macam budak sekolah menengah masuk bilik tu rasanya dh tahu apa reason di sebaliknya kan...but aku sendiri budak 12 tahun dah kena panggil masuk kat bilik kaunseling tu, ermm rupa-rupanya nie idea parents aku nak suruh cikgu Shah Bani (cikgu kanseling sekolah rendah aku)..untuk bertanyakan apa masalah yang aku hadapi sebenarnya...korang nak tau apa aku rasa maa tu, Ya Allah rasa macam kat dalam api neraka tau!! see panasnya macam kena didih dalam periuk pun ada, rasa macam nak pecah kepala nie menggelegak rasanya berpeluh-peluh bila soalan dei soalan diajukan...sorry aku dah xingat apa soalan2 itu kih3x....

Itulah masalah aku, aku jenis suka memendamkan apa yang aku rasai, kalau aku geram atau marah aku selalu simpan dalam hati tak pernah nak luahkan...that's why aku nie mudah sangat orang nak pijak2 aku tau!!perghhh msa tu memang rasa bodoh teramatlah sangat sangat rasanya....aku sedemikian rupa sampailah aku form 2 sehinggakan my parents sanggup cari motivator terkenal tuk cuba mengubahkan personaliti aku itu, aku sangat2 suka memberontak dan meninggikan suara, aku juga suka melawan apa yang parents aku cakap, itulah aku dahulu, then masuk satu program motivasi iaitu MOTIVASI ALIHAN PELAJAR by Tengku Asmadi, mesti korang kenal kan dan pernah dengar testimoni2 dari parents lain bila anak2 masuk program tu 100%  berunbah....sebenarnya bukan dari program itu kita kena berubah....tapi kehendak hati seseorang dan keinginan seseorang itu lah yang boleh mengubah segala-galanya.....seperti dalam sepotong ayat dalam Al QUran: "Allah tidak akan mengubah sesuatu kaum itu sekiranya ia tidak diubahkan" ini maksud ayat tersebut andai tersalah sila betulkan yer....then, aku cakap sendiri bila lepas program tu aku rasa macam biasa aje mana2 program motivasi yang aku pergi kat sekolah tak ada apa2 pun perubahan dalam diri aku, he6..tengok, betul x betapa kerasnya hati aku dan betapa degilnya kepala otak aku nie he3x....
bukan semudah itu untuk berubah, dan terkini aku rasa keyakinan aku semakin meningkat hari demi hari, aku dah xkisah orang cakap aku tak cantik ke hape, ado? ado aku kesah??? hahaha...sekarang in my mind just fikir, itu hak korang lah nak cakap apa2 pun nak tutup mulut orang lain memang susah kalo senang toksah ler aku melalut sekarang nie....hehe...

di sini, ada satu motivasi tentang kekuatan diri....
so jom see okey...




masa time aku tulis status aku kat facebook, time tu memang aku rasa lonely sangat2 okey.....sebabnya orang yang selalu kat sisi aku semua busy memanjang dengan study yerp hehe...then xsangka ada jugak orang yang prihatin xlain xbukan salah seorang pembantu motivator smart study okey see ya...

kejadian di pagi hari ini hehe.....

Thanks to abg hanis coz sudi bersama...haha..
I'm appreciate it....
okey inputnye sedikit sahaja...nak share satu motivasi dari En. Osman Affan:
see this ya!! semoga apa yang telah berlalu maafkan mereka semua....sila dengar betul2 yer edisi motivasi kali ini semoga mendapat manfaat sebaik-baiknya..amiinn ya rabb...

"setiap kali aku di sakiti, aku akan berkata...semoga mereka merasa apa aku rasai...setiap kali aku diperli....aku akan berkata....xpela itulah terbaik....setiap kali aku geram dengan orang, aku akan berkata...tegoklah nanti orang akn buat ko macam tu....tapi, last2 aku cakap xpelah aku dah maafkan korang...see, mudah untuk kita mengungkap kata maaf...tapi sukar untuk memaafkan....tapi, setiap malam sebelum tidur aku akan cakap hari nie aku sangat2 geram dan marah, then aku akan baring sambil berfikir....Ya Allah semoga kau bukalah hati lembutkan hati mereka supaya terima aku seadanya...itulah aku lakukan....."
okey, di sini sahaja coretan bersama...okey selamat beramal...semoga titipan sebuah motivasi membangkit semangat aku yang hilang dahulu......ma'al salamah....
sekian wassalam...
pen-off..

0 Comments:

 

Copyright by © 2013 Studio Puteri Nabilah