EPISOD 2: EPISOD CINTA NURIN NAJWA



“Hidup ini bagaikan novel, ada bab-bab yang dibaca dan dilupakan. Tapi satu bab yang tidak akan kulupa, iaitu bab bila kita berkenalan dan mula menjadi teman”


Puas Nurin membaca text mesej yang diterima itu dari Naqib Adam. Nurin cuba mencari makna tersirat. Apakah Naqib Adam punya rasa dan hati kepada dirinya? Seolah-olah apa yang ditanya hanya soalan bertemu soalan, jawapan tidak pula hadir tetapi bertubi-tubi soalan pula yang bersawang di minda Nurin saat itu. Selepas peristiwa pertama kali bertemu antara Nurin dan Naqib, Nurin semakin gelisah dan hati tertanya-tanya. Hadiah yang diberi berupa 3 serangkai tak pernah dibuat orang. Walaupun sekecil cuma, tapi amat bermakna buat Nurin untuk ketahui kebenaran di hati Naqib Adam yang sebenar.

                       Sukar untuk Nurin membuat kesimpulan dengan ketiga-tiga hadiah tersebut antaranya seekor teddy bear sebesar tapak tangan, sebuah frame yang mengungkap kata-kata: “Happy Birthday! May All Your Wishes Come True” dan sebuah frame berbentuk CD yang mengungkap kata-kata: “Selamat Hari Jadi, semoga doa dan restu akan sentiasa mengelilingi segala usaha anda” serta dua keping kad berbentuk hati dan berbentuk segi empat sama.
Isi yang tertulis di kad berbentuk hati berbunyi:




                 Nurin kadang-kadang tersenyum bila membaca pantun paling kelakar yang pernah dijumpai abad ini. Bila berkongsi cerita bersama Hanna, Qaisara, Izza, Isha, Farah, Aini dan Rina, ada-ada sahaja agenda mereka nak menyakat Nurin. Dalam suka menafikan apa yang mereka semua katakan, dalam hati Nurin seperti berbunga-bunga sedang mekar bak bunga seri pagi.

            Seusai peristiwa pertama kali bejumpa, Nurin dibangkitkan lagi dengan rasa terkejut apabila Fahmi Hamzah menyampaikan  hadiah dari Naqib Adam kepada Nurin Najwa iaitu sebungkus coklat bersaiz besar jenama Cadbury  Black Current. Di samping itu juga, sempat juga Fahmi menyakat Nurin apabila melihat Nurin kelihatan tersenyum sampai cecah ke telinga katanya dan Fahmi juga menyampaikan ‘salam sayang’ dari Naqib Adam katanya. ‘Ada-ada sahaja Si Fahmi ni nak buat onar dengan aku ea.’  Nurin bermonolog dan memandang Fahmi dengan senyuman yang biasanya orang sedang angau. Tapi itu semua mainan hati sahaja. Antara Nurin dan Naqib hanya mampu kekal sebagai sebuah persahabatan. Itulah secara realiti Nurin cuba untuk tidak mengisi kekosongan hatinya untuk insan seorang lelaki bernama Naqib Adam. Hadiah yang diberi hanya diungkap sebagai tanda persahabatan. Nurin redha andai itu takdirnya, andai cinta belum sudi menghadirkan diri di hati Nurin walaupun selalu bermain-main seperti menarik tali.
                     **************************************************
            Selepas Nurin pulang dari prep, Nurin cuba mempercepatkan langkah untuk menghantar mesej kepada Naqib apabila seharian Naqib langsung tak membalas mesej yang dihantar Nurin. Nurin mula rasa bimbang dan risau sehinggakan waktu minum malam langsung tidak dijamah. Nurin cuba membuat miscall untuk mengetahui apa yang sedang berlaku kepada Naqib. Tiba-tiba, Hasya memanggil Nurin.
“Kak Nurin!” dari jauh Nurin melihat kelibat Hasya melambai-lambai sambil menjerit memanggilnya.
Nurin berhenti untuk ketahui apa yang mahu disampaikan oleh Hasya.
“Fuhh, penat kita cari Kak Nurin tau! Akak, tahu tak Naqib tadi pengsan dan masuk hospital?” Hasya cuba menarik nafas sebab semput berjalan pantas meluru ke arah Nurin.
“Hah! Ye ke? Akak tak tahu Hasya. Habis tu Naqib macam mana sekarang?” Nurin mula nak menangis bila mendengar khabar berita yang menimpa Naqib Adam. Rasanya seperti jantung Nurin nak melompat terkeluar.
“Hmm, tadi masa prep Hasya tak nampak Naqib pun. Tapi budak kelas Naqib cakap, dia berehat di bilik rawatan ditemani Aizul.” Hasya cuba member ketenangan kepada Nurin supaya tidak terlalu risaukan Naqib.
“Thanks Hasya, khabarkan berita ini kepada akak. Kalau tak ada Hasya, sampai bila pun akak tak tahu. Hmm, okeylah akak naik dulu ea.” Nurin pun terus mempercepatkan langkah ke bilik rawatan tempat dia menginap untuk bertanya sendiri kepada Naqib.
Selepas menukar pakaian tidur, Nurin terus melihat inbox. Di skrin handphone Nurin terpapar terdapat beberapa miscall dan mesej datingnya dari Naqib Adam. Nurin terus membalas mesej tersebut untuk mengetahui keadaan Naqib Adam terkini.
‘Naqib, kenapa kau tak bagitahu yang kau masuk hospital tadi?’ tertera message delivered.
Tiit..tiit… ‘Maaf Nurin, aku tak sempat nak bagitahu, tangan aku lemah sebab tadi masuk air. Maaf ye.’ Mesej masuk dan Nurin membaca mesej tersebut merasa serba salah sebab bertanya soalan yang tak logik akal kepada Naqib.
‘Hmm, Naqib nanti lain kali bagitahu Nurin ye, tadi pun Hasya yang bagitahu Nurin berita ni.’ Nurin membalas sehinggakan matanya mula bergenang.
‘Hmm, baiklah apa-apa nanti Naqib akan bagitahu Nurin ye, Nurin jangan risaukan Naqib lagi, Naqib okey aje. Jangan nangis tau Nurin. :)’ Naqib cuba memujuk Nurin supaya tidak bersedih atas apa yang menimpa dirinya.
‘Naqib, rehatlah dulu ye, jangan lupa makan ubat. Sebelum makan ubat jamahlah dulu apa-apa makanan okey. Lepas tu, Naqib tidurlah.’ Nurin cuba untuk bertenang demi menjaga hati sahabat supaya tidak risaukan Nurin yang terlalu merisaukan Naqib.
‘Ala, aku malaslah Nurin nak makan-makan ubat ni, dah jemu pula. Tengoklah nanti aku makan hehehe.” Naqib cuba mengelak untuk makan ubatnya.
‘Naqib, kau ni makanlah. Kalau kau tak makan ubat, maknanya kau tak sayang aku lagikan?’ Nurin cuba membalas mesej Naqib dengan nada mengugut.
‘Okey, okey aku sayangkan kau Nurin. Nanti aku makan okey? Kau ni dah macam mak aku laa suka bising tau. Hahahaha’ Naqib membalas dengan nada gembira.
‘Bukan apa aku risau tahu tak? Mestilah aku nak care kat kau. Selain kau siapa lagi aku nak care? Aku bukan ada pakwe pun hahaha’ Nurin mula tersenyum.
‘Oh yeke? Eley ye la tu muka comel takkan tak ada! Aku tak percayalah’ Naqib cuba memancing.
‘Hey, betullah aku mana ada pakwe, lainlah kau cute semua budak suka tengok kau huhuhu…..’ Nurin cuba merendah diri, tetapi hakikat memang benar di hati Nurin tiada sesiapa pun terisi untuk duduk di ruang hatinya.
Itulah rutin harian Nurin Najwa dan Naqib Adam akan sentiasa berkomunikasi untuk bertanya khabar dan bertanya tentang aktiviti yang dilakukan begi merapatkan lagi hubungan persahabatan dengan  berkongsi cerita tak kira suka atau duka.

            Selepas peristiwa tersebut, Nurin tidak pernah berasa jemu dan sering memberi kata-kata semangat dan hidup untuk Naqib Adam yang seringkali mengadu yang usia semakin mampir ke arah kematian. Itulah ayat yang membuat Nurin Najwa semakin risau melihatkan keadaan Naqib Adam yang seringkali mengelak untuk makan ubatnya itu. Seringkali juga Nurin memberi nasihat tidak putus-putus supaya jangan lupa untuk menjaga permakanan dan sentiasa mengawal pengambilan ubat. Sejak dari itu juga, Nurin sering mencari dan mentelaah bahan-bahan bacaan yang membolehkan Nurin dapat memberi suntingan semangat buat sahabat baik yang Nurin sangat sayangi.
                   ********************************************************
            Pada suatu malam, masa itu Nurin pulang ke rumah kerana minggu itu adalah minggu balik, tiba-tiba mesej berbunyi dan menyebabkan Nurin Najwa merasa sebak bila membaca mesej tersebut:
“Andai  esok nafasku terhenti,
Ingatlah detik terakhir diriku,
Andai esok nadiku mati,
Maafkanlah kesalahan diriku,
Hanya satu yang perlu kau tahu,
Aku bahagia mengenalimu.”

Nurin mulai tak keruan, lalu dia pun membalas:
‘Naqib, kenapa kau cakap macam itu?’ Nurin merasa tidak sedap hati tatkala Naqib berubah menjadi insan yang lain seolah-olah putus harapan untuk hidup.
‘Saje, hehehe….ala Nurin normal kan yang hidup pasti mati. Aku ni entah esok ke lusa ke dah tak ada, aku harap kau jangan bersedih kalau aku dah tak ada lagi okey. Aku nak kau sentiasa gembira dan aku nak bahagia selalu.’ Naqib cuba mengharap supaya Nurin tidak bergantung hidup dengannya.
Masa itu, Nurin sedang melayari internet yang merupakan hobi di masa lapang bila pulang ke rumah. Nurin cuba mencari ayat sambil membalas mesej yang terdapat di laman sensawangnya iaitu Friendster, Myspace dan Tagged.
‘Hmm, janganlah kau cakap macam tu lagi, kau buat aku semakin sedih Naqib. Kau dah makan ubat?’ Nurin cuba mengalih topik perbualan. Dalam sensawang Tagged Nurin terdapat seorang jejaka yang cuba memikat hati Nurin. Namanya, Amir Akif dan berumur 19 tahun.
                 Nurin menunggu mesej dari Naqib, tapi tidak juga menjengah di skrin handphone Nokia 1600 Nurin. Tapi, Nurin setia menunggu sambil membalas setia mesej dihantar oleh Amir Akif. Nama jejaka tersebut membuat hati Nurin cuba untuk mengenalinya lebih lagi, apabila Amir bertanya status Nurin sama ada single atau sebaliknya. Nurin seperti biasa akan melayan mana-mana pun insan bernama lelaki ini hanya seperti sahabat tidak lebih dari itu.

                  Amir Akif, tidak putus menghantar mesej dengan nada untuk menjadi seorang insan yang pertama hadir dalam diri Nurin. Tapi, Nurin lebih suka menepis dan melarikan diri dari fitrah seorang gadis untuk dimiliki. Itulah Nurin, suka tapi tidaklah terlalu terdesak untuk memiliki dalam jangka masa mengenal Amir akif itu baru sehari di alam maya. Tapi, dalam jangka masa yang sama, Nurin tetap akan bertukar nombor tatkala baru mengenali mana-mana kawan di alam maya. Entah kenapa, hobi Nurin sekarang suka mengumpul nombor kawan-kawan lelaki walaupun baru berkenalan hanya di alam maya. Walaupun Amir Akif belum tahu kepastian sama ada Nurin menerimanya ataupun tidak tapi Amir tetap meminta nombor Nurin Najwa sebagai penghubung kedua kerana Amir tahu Nurin tinggal di asrama.
                    *******************************************************
        Sebaik cuti hujung minggu berakhir, seperti biasa pelajar yang tinggal di asrama pasti akan bertungkus-lumus bangun pagi-pagi untuk menyiapkan segala persiapan seperti menyeterika baju sekolah, baju prep, mengemas pakaian, buku dan bermacam-macam lagi. Nurin juga tidak ketinggalan melakukan semua itu, tapi itulah masa Nurin paling malas kerana tiada lagi chatting dan update blog. Tapi, sebelum Nurin pulang ke asrama, perkara yang akan Nurin pastikan adalah handsetnya perlu dicas sehingga penuh dan bekalan topup pasti disimpan secukup-cukupnya. Itulah rutin Nurin sejak di Tingkatan 6.

             Sebelum ini, dialah gadis paling anti dengan pelajar yang bawa handset ke sekolah dan yang melanggar peraturan, sebabnya semasa di Tingkatan 3, Nurin pernah meyandang jawatan Exco asrama di sekolah lamanya. Tapi, akhirnya Nurin kecundang juga menjadi salah seorang pelajar yang melanggar disiplin sekolah. Itulah Nurin yang terkini, bukan lagi gadis yang terpinggir dengan dunia IT. Nurin berubah apabila melihat kawan-kawan di sekeliling masing-masing bawa handset ke sekolah jadinya Nurin tidak mahu rasa dipinggirkan oleh kawan-kawannya yang bersama menetap di Teratak Warisan. Hal ini kerana Nurin tidak mahu kawan-kawannya menganggap dirinya tidak sporting dan terlalu skema disebabkan kawan-kawan Nurin majoriti terdiri dari para pengawas dan exco asrama seperti Julia, Hasya, Sophea dan Farisya Maisarah.

              Kebiasaannya, Nurin dihantar oleh ibu dan ayahnya untuk pulang ke asrama. Sebelum tiba ke kawasan sekolah, Nurin pasti akan meminta ayahnya untuk singgah ke kedai runcit. Seperti biasa, wajarlah anak gadis suka membeli macam-macam sebelum pulang ke asrama lagi-lagi bab-bab makanan. Memang susah nak elak. Bak kata Pak Usu Nurin, Cikgu Muzaimi yang mengajar di sekolah bersebelahan dengan sekolah Nurin iaitu Sekolah Menengah Vokasional Islami, dia pernah bertanya kepada Nurin:
‘Nurin, memang kalau tengah belajar ke waktu prep ke, budak perempuan mesti letak makanan macam kerepek ke asam ke kat sebelah?’ Pak Usu menanti jawapan Nurin.
‘Hmm, biasalah tu Ucu, nak hilangkan ngantok time belajar, mestilah mengunyah sesuatu hehehehe…..biasalah tu.” Nurin menyengeh.
“Patutlah kalau tengok budak-budak perempuan sekarang badan makin besar aje!” Pak Usu Nurin menggelakkan dia. Nurin mula membuat muka mencebik tanda memprotes sebab Pak Usu telah  mengenakan dia.
Dalam masa yang sama itu jugalah Nurin mengadu kepada Naqib Adam tentang komen Pak Usu.
‘Naqib, tadi Nurin dikomen yang Nurin dah gemuk!” Nurin mengharap Naqib membelanya.
Tiiit..tiit, nada mesej masuk ‘Hmm, Nurin tak gemuklah tapi chubby dan comel, hahahaha’ Nurin terasa malu pula bila Naqib berkata sebegitu.
Itulah Naqib kalau dingadu sahaja kepada dia, akan ada saja gurauan ataupun usikan yang menyebabkan Nurin terasa diri disayangi dan termalu sendiri.
                            ***********************************************
              Tibanya di asrama, pelbagai juadah dibawa oleh kawan-kawan sebilik. Memang rutin pelajar perempuan kalau balik dari rumah,  mesti tidak akan ke dewan makan sebabnya makanan yang dibawa dari rumah lebih menyelerakan. Itulah realitinya kehidupan sebagai pelajar asrama.
             
               Seperti rutin harian biasa, selepas usai Maghrib dan Isyak berjemaah di surau sekolah, semua pelajar akan terus ke kelas masing-masing untuk ke kelas prep, sama ada menyiapkan kerja sekolah atau mengulang kaji pelajaran. Tapi seperti biasa pelajar Tingkatan 6 Rendah, dunia mereka hanya enjoy semata-mata. Bak kata orang tahun bulan madu. Awal kemasukan tidak banyak lagi tugasan yang perlu disiapkan, maka sebab itulah kami lebih banyak enjoy berbanding membuat kerja sekolah. Ada yang bawa laptop siap sudah memasang CD sama ada mahu cerita seram atau komedi. Kelas kami ibarat sebuah pawagam lagaknya. Lampu dipadam di bahagian depan dan belakang, dan kami berkumpul di satu sudut seperti nak menonton filem. Nurin seperti biasa malas nak layan cerita seram, lagi-lagi cerita yang suka berbunuh-bunuhan. Nurin duduk di tempatnya yang terletak di tengah-tengah kelas sambil mengulit novel bertemakan Islamik iaitu Tautan Hati. Nurin begitu teruja nak menghabiskan cerita tersebut kerana pelbagai ilmu yang Nurin boleh tahu. Antaranya tentang cara membidas bahas antara soalan-soalan yang sering dikeutarakan oleh pendakwah Kristian. Antara persoalannya,
‘Apa yang ada pada umat Islam? Lihat orang Kristian, kami merajai peradaban dunia ni. Orang Kristian gah dengan kemajuan teknologi. Saya yakin orang Islam yang sememangnya lemah takkan mampu menandingi kehebatan ini sampai bila-bila.’
Dengan persoalan yang dikeutarakan dalam novel tersebut membuat Nurin mula berfikir, bilakah dia mampu untuk menjadi seorang murobbi yang sejati. Itulah kelemahan Nurin yang juga lemah imannya. Apa yang Nurin tahu, iman manusia kadang-kadang meningkat dan adakalanya pula menurun. Itulah hakikat, Nurin cuba untuk menjadi yang terbaik untuk memiliki sifat seorang muslimah. Tetapi terlalu sukar untuk dia menepiskan segalanya. Iman manusia ibarat senipis kulit bawang. Nurin berfikir, macam mana sekiranya dia akan menuntut di universiti kelak untuk berhadapan dengan soalan-soalan yang kadang-kadang kita terfikir aka nada orang cuba memesongkan akidah kita.

       Dalam Nurin sedang mengulit novelnya, tiba-tiba Nurin terkejut dengan bunyi mesej masuk. Nurin membaca mesej tersebut dan terkejut apabila Amir Akif yang menghantar mesej tersebut. Terbantut kerjanya untuk membca novel tersebut melayan mesej-mesej dari Amir Akif. Itulah Nurin sangat mudah jatuh dengan rayuan. Pertama kali dalam hidupnya, lelaki sudi hadir untuk menghulur cinta itu. Nurin keliru dan dia terus menceritakan hal tersebut dengan Hanna. Sedang berbincang Nurin melihat Isha dengan Arif rancak berborak, al maklumlah baru sahaja declaire untuk bercouple. Nurin pula timbul rasa cemburu. Bila Arif selalu membelikan macam-macam untuk Isha. Sweet pula tengok, Nurin masa itu tidak sedar tentan tanggungjawab dia yang sebenar. Mudah benar syaitan menghasut anak-anak cucu Adam.

            Pada malam 5 Julai 2009, Amir Akif minta couple dengan Nurin. Nurin terkejut dengan permintaan itu. Nurin sangat lemah dengan ayat-ayat manis yang ditabur oleh Amir Akif. Akhirnya, Nurin terima tanpa berfikir panjang apabila Isha memprovok Nurin untuk menerima Amir Akif. Apa yang Nurin tahu tentang Amir Akif adalah dia merupakan pelajar di sebuah Kolej Islam di Johor dan mengambil jurusan Pendidikan Islam. Amir Akif mula menabur bermacam-macam janji. Antaranya apabila bercouple dengan Nurin, dia mengharap Nurin dapat mengubah dia untuk tidak suka berpeleseran lagi. Nurin mula termakan dengan janji-janji Amir Akif. Dengan tarikh itulah Nurin mula berjinak-jinak dalam dunia percintaan di alam remaja. Akhirnya pendirian seorang gadis yang bernama Nurin Najwa rapuh di tangan seorang lelaki yang bernama Amir Akif.


      *bersambung*

EPISOD 1: EPISOD CINTA NURIN NAJWA




“Cintakan bunga akan layu, Cintakan manusia akan mati, Cintakan Allah kekal abadi, Itulah cinta yang sejati”



Hati seorang gadis ingin memiliki dan dimiliki oleh cinta sejati. Nurin Najwa membawa maksud cahaya dan bisikan rahsia, seindah namanya dan keperibadiannya yang sangat tersimpan 1001 rahsia. Sukar untuk orang ketahui di sebalik wajah dan hatinya yang sangat sukar untuk dimengerti hatta sahabat karib sendiri.

            Bulan Mei 2009, semua pelajar lepasan SPM 2008 sudahpun menjangkau ke menara gading dalam menuntut ilmu ke peringkat diploma mahupun asasi. Tetapi tidak kepada seorang gadis yang bernama Nurin Najwa, yang berbekalkan keputusan SPM yang kurang memberangsangkan, dia tidak dipanggil oleh mana-mana tawaran universiti awam mahupun matrikulasi, kecuali tawaran dari universiti swasta. Namun, dengan semangat dan dorongan dari ibu dan ayah, memberikan kesedaran kepada Nurin Najwa bahawa dia masih ada masa depan yang cerah yang boleh dia ukir sendiri dengan menerima tawaran Pra-Universiti di sekolah lamanya iaitu Sekolah Menengah Kebangsaan Agama Segar Amat.

              Pada hari pertama persekolahannya, setelah  4 bulan setengah bercuti, terasa kekok pada diri Nurin apabila dia perlu mengenakan kembali pakaian sekolah seragam dalam usia 18 tahun. Hanya angan-angan sahaja yang berterbangan lalu untuk berpakaian berfesyen-fesyen untuk pergi ke kuliah.  ‘Ah, ketepikan angan-angan itu’. Nurin bermonolog sendiri. Sebaik tiba di perkarangan sekolah, Nurin bertemu beberapa kawan-kawan lama, yang juga senasib dengannya. Sebagai senior di antara pelajar-pelajar baru dari sekolah lain yang juga mendapat tawaran seperti Nurin, maka Nurin memberi peluang kepada kawan-kawan barunya untuk mendaftar terlebih dahulu dengan sengaja mendaftarkan diri lambat-lambat. Sebab utama Nurin adalah dia, tidak mahu tinggal satu dorm dengan mereka. Bukan Nurin tidak suka mereka datang tapi segan kalau tiba-tiba ada yang bertanya tentang keputusan dia. Malulah. Tapi, tak sangka penyelia asrama Nurin, Puan Liza masih ingat dan kenal Nurin lagi, hal ini kerana Nurin masuk ke sekolah itu sejak dari Tingkatan 4 lagi. Serta-merta Puan Liza menyuruh Nurin mengkhabarkan berita kepada bekas pelajar sekolah itu supaya berbincang sama ada nak tinggal di luar atau tinggal di asrama. Perkara ini ditanya kerana, pada masa itu terlalu ramai pelajar perempuan mendaftar sampai bilik pun tidak muat untuk kami menetap di asrama. Memang seronok bila dengar macam itu, sebabnya bolehlah berfoya-foya membawa ‘handphone’ ataupun laptop bolehlah main Facebook dan update blog selalu. Itulah dalam fikiran Nurin, ada sahaja masa lapang, Nurin akan meluangkan masa dengan meng’update’ blog kesayangannya.

    *************************************************************  

              Tetapi, semua itu angan-angan semata. Akhirnya, semua bekas pelajar sekolah itu menetap di bilik rawatan. Walaupun, tempat tinggal kami sekecil cuma di bilik rawatan sekalipun, kami sangat gembira sebabnya di situ ada banyak tempat suis elektrik bagi memudahkan kami menjalankan operasi ‘Ops Ceroboh’ kami seperti memasak Maggie, mengecas handset, mengecas laptop, mengecas MP3 dan nak iron baju tak perlu nak berebut-rebut dengan junior-junior satu asrama. Itulah tempat tinggal kami yang diberi nama Teratak Warisan dengan password masuk ke motel tersebut adalah mengetuk pintu sambil menyebut “dua singgit, dua singgit”. Kelakar pula password masuk ke motel kami. Hal  ini adalah gara-gara terpengaruh dengan telatah Si Mail dalam cerita animasi si comel Upin & Ipin.

             Bermulalah episod Nurin Najwa sebagai seorang pelajar Pra-Universiti. Kata orang, dalam setiap apa yang berlaku dalam kehidupan itu ada kelebihan dan ada kekurangan. Walaupun perspektif masyarakat terlalu memandang enteng terhadap pelajar pra-universiti atau dikenali sebagai pelajar Tingkatan 6, tetapi banyak hikmah yang Nurin perolehi sejak masuk ke alam Pra-Universiti ini . Hikmah dari segi mental nakal seorang remaja yang pertamanya, adik-adik junior Tingkatan 1, selalu salah sangka yang kami ini Tingkatan 3. ‘Wow! Sungguh awet muda!’ itulah apa yang selalu kami gosipkan di antara group kami sebagai bekas pelajar sekolah itu. Selain Nurin Najwa, sahabat-sahabat yang lain antaranya Hanna Zalikha , Siti Qaisara, Izza Soliha, Isha Airina, Aini Suraya , Farah Amna dan Rina Amelia merupakan bekas pelajar sekolah itu makanya tertubuhlah satu group paling bising dalam kelasYang kedua, adalah hikmah untuk Nurin Najwa kerana dapat berhubung lagi dengan sahabat baiknya iaitu Naqib Adam secara lebih dekat. Naqib Adam umurnya setahun muda dari Nurin. Maksudnya, ketika Nurin di Tingkatan 6 Rendah, Naqib di Tingkatan 5. Kami mula berkenalan dalam sebuah persatuan seni mempertahankan diri iaitu, Seni Silat Gayong. Makanya, sejak Nurin memberitahu bahawa dia akan kembali ke alam persekolahan semula, Naqib Adam sangat gembira kerana akhirnya dapat juga berjumpa secara face to face lagi dengan Nurin.

            Istilah kawan bukan senang nak dijaga dari segi hati dan perasaan, lagi-lagi apabila berkawan rapat antara lelaki dan perempuan. Tetapi, itulah krisis hati yang dihadapi dalam hati gadis Nurin. Pada pandangan Nurin, Naqib Adam, seorang lelaki muda dalam usianya, tetapi sangat matang dalam cara berfikirnya. Nurin sungguh tertarik dengan segala keperibadiannya itu sehinggakan hati Nurin mula membenih satu perasaan yang sukar diungkap dengan kata-kata. Luahan hati Nurin ini selalu diceritakan kepada Farisya Maisarah. Farisya Maisarah merupakan adik angkat Nurin dan merupakan pelajar Tingkatan  4. Kami sering bersama tatkala malam pun berlabuh. Pabila waktu tidur, Nurin akan menginap di dorm Farisya untuk bercerita dan bergosip. Bukan bercerita tentang pelajaran mahupun bergosip tentang artis tapi Nurin akan bercerita tentang hati dan perasaannya terhadap Naqib Adam. Sebab itulah Nurin mula suka berkongsi cerita bersama Farisya, kerana dialah lebih mengetahui dan memahami. Antara kami pula menjadi lebih rapat kerana antara kami adanya dua orang terpenting. Bagi Farisya, Aizul Syafiq adalah segala untuknya. Dan disebalik perhubungan itulah antara Nurin, Farisya, Naqib dan Aizul menjadi 4 sekawan secara automatiknya walaupun berbeza umur.  

          Saban hari, saban waktu pasti Nurin akan menunggu text mesej dari Naqib Adam. Kadang-kadang Nurin yang akan memulakan perbualan. Perkara ini kami sembunyi-sembunyi dengan membawa handset ke sekolah, walaupun Naqib Adam merupakan salah seorang Exco asrama dan pengawas sekolah tetapi tidak kiralah waktu prep, waktu makan, mesej pasti tidak akan lekang bernyala-nyala di skrin handphone kami. Selalunya, perkara yang dibualkan bukanlah penting sangat. Tapi apa yang membuatkan Nurin sangat tidak lekang untuk bermesej adalah memastikan Naqib Adam dalam keadaan yang sihat. Nurin amat mementingkan tahap kesihatan Naqib Adam, kerana Naqib Adam menghidap sakit paru-paru berair. Selalu yang akan menjadi wartawan tak bertauliah ialah 4 sekawan juga yang rapat dengan Nurin iaitu Farha Hanis, Sophea, Hasya dan Julia. Selalunya mereka berempatlah yang akan inform kepada Nurin setiap berita apa pun tentang Naqib Adam. Sebabnya, mereka berempat merupakan pengawas dan juga exco kecuali Farha Hanis yang memegang jawatan ketua dorm. Mereka juga merupakan rakan sebaya Naqib Adam. Makanya, merekalah pemberita dan wartawan Nurin yang tak bergaji dan tak bertauliah untuk memberitahu kalau-kalau Naqib dimasukkan ke hospital ataupun pengsan di kelas.

 *************************************************************

        Pada malam sebelum hari lahir Nurin, Naqib Adam telah mengajak Nurin untuk berjumpa di Anjung Bestari, yang merupakan tempat pengucapan awam sewaktu perhimpunan harian di sekolah itu. Tiba-tiba, Tiit Tiit….nada mesej Nurin berbunyi dengan perlahan. Waktu sekolah atau di asrama, Nurin akan pastikan handphonenya sengaja setting nada silent bagi mengelakkan ‘kantoi’  dengan kawan sekelas…..

‘Nurin, aku nak ko turun kat anjung bestari jam 9.00 malam okey..’ Nurin membaca mesej dari Naqib.

‘Nak buat apa? Aku tak naklah kang tak pasal2 kena cekup dengan Ustaz Nazmi’ Nurin membalas sambil senyum tak lekang di bibir.

‘Ala, turunlah kejap jerk ko ajaklah Hanna sekali, aku ajak Aizul’  Naqib tetap mengajak.

‘Ye laaa, aku turun….’ Itulah jawapan Nurin.

              Dalam masa nak turun ke Anjung Bestari, hati Nurin ketika itu entah kenapa berdebar semacam, mungkin sebab inilah kali pertama dia ber’dating’ dengan lelaki. Walau bukan berduaan sekalipun tapi tetap sama berempat dua pasangan. Itulah maksud Nurin bila difikir-fikirkan semula. Sewaktu turun tangga ke Anjung Bestari yang hanya dua tingkat untuk ke bawah sahaja buat hati Nurin tak berhenti berdebar-debar macam nak jumpa kekasih hati. Hanna Zalikha memang selamba. Hanna sememangnya tahu Nurin punya perasaan terhadap Naqib Adam tapi malu nak cakap sebabnya umur Naqib muda setahun dari Nurin dan Hanna. Setibanya tinggal selangkah, Nurin  hampir-hampir nak terjatuh, tapi Nurin tetap  cover-cover……Dalam hati Nurin menyumpah dengan kasut wedges yang dipakainya itu.

        Waktu itu, Nurin sudah nampak kelibat Aizul dan Naqib yang sudah menunggu sambil nak tergelak tengok Nurin yang menggelabah semacam. Dalam hati Nurin mulalah bermonolog,’ Aduh, malunya!! Muka Nurin merona kemerah-merahan, dah blushing habis.  Hanna cuba berbisik dengan Nurin supaya kawal perasaan itu “Relax lah Nurin, jangan kalut sangat” kata Hanna. Maka, mulalah episod pertama kali Nurin Najwa si gadis bermuka bulat dan berpelipis lebat ber’dating’. Setibanya hampir di tempat Aizul dan Naqib berdiri, Hanna menukar haluan ke arah Aizul di tepi tangga Anjung Bestari, untuk memberi laluan Naqib Adam untuk berjumpa dengan Nurin Najwa. Nurin menarik tangan Hanna untuk tidak meninggalkannya bersendirian bersama Naqib Adam. Tiba-tiba Naqib bersuara,

“Hanna, pergi jauh-jauh bagilah aku ‘can’ sikit nak dating dengan Nurin ni….hahahaha” Hanna berlalu meninggalkan Nurin sabil mencebik ke arah Naqib.

“Ye laa, aku bla laa nie, Aizul jom borak dengan akak!” selamba Hanna berjalan tak menghiraukan Nurin yang sedang kegelisahan.

Hakikatnya, walaupun Nurin selalu text mesej dengan Naqib, tapi perasaan bila face to face tak sama dengan bermesej di skrin handset.

Nurin cuba berlagak selamba, walau hakikat sebenar hati seperti nak melompat keluar lagaknya. Tiba-tiba suasana sepi, Nurin cuba untuk memulakan perbualan. Sebaik sahaja nak mulakan perbualan, tiba-tiba kami bersuara serentak. Akhirnya Naqib memberi laluan untuk Nurin bertanya terlebih dahulu.

“Hmm, apa yang kau nak bagitahu aku tadi?” Nurin cuba menghilangkan gugup dengan tidak memandang tepat ke mata Naqib Adam.

“Err, saje nak jumpa tak boleh ke? Hmm, Nurin pandanglah aku, kenapa kau macam tak suka je jumpa aku? Buruk ea muka aku?” Naqib cuba mencari wajah Nurin untuk memeriahkan  suasana berbual.

“Err..hehehe…tak ada apa-apalah aku segan, takut nanti apa pula budak-budak nie cakap..”  Nurin cuba mengalih ke tampat lain, malu bila ditenung Naqib sebegitu rupa. Naqib hanya tersenyum melihat muka Nurin semakin merona merah.

“Ehem, ehem, kenapa kau nak jumpa aku ni? Ada hal penting ke?” Nurin bertanya lagi apabila Naqib tidak menjawab soalannya tadi dengan jawapan yang sebenar.  Naqib member senyuman tersirat. Nurin semakin tak keruan.

Tiba-tiba, Naqib membuka begnya dan mengeluarkan sesuatu dari beg dia. Terdapat beg kertas berwarna biru cair. Selepas itu, Naqib menghulurkan beg kertas itu kepada Nurin dan menyuruh Nurin buka hadiah itu kemudian.

“Selamat Hari Lahir, Nurin!” Naqib memberi  ucapan itu dengan nada yang berbisik. Nurin semakin berdebar bila diperlakukan begitu.

“Err, bukan ke birthday aku esok?” Nurin terpinga-pinga.

“Owh, saja aku nak jadi orang pertama wish birthday kat kau!” Naqib cuba menyengeh, dan senyuman itulah buat hati Nurin semakin tidak keruan dan kembali berdebar..dup..dap..dup..dap…laju betul.

“Hmm…..terima kasih Naqib, susah-susah jerk! Apa-apa pun aku terharu sangat-sangat kau ingat lagi birthday aku” Nurin cuba mengorak senyuman yang paling manis tapi malu untuk bertentang mata dengan insan  yang bernama Naqib Adam.  Alangkah, senyumannya sahaja membuat hati Nurin tidak keruan, apatah kalau bertentang mata.

“Sama-sama, ala small matter je, itupun aku tak tahu nak belikan apa.” Naqib menggaru-garukan kepalanya yang tidak gatal itu.

“Ermm, ada lagi ke nak cakap apa-apa?” Nurin tertoleh-toleh ke kanan dan ke kiri takut terserempak dengan kelibat Ustaz Nazmi yang suka mencekup budak-budak dating.

“Hmm, tak ada kot. Tapi belum lagi pukul 9.00 lagi kan? Nantilah dulu. Kita berboraklah lagi” Naqib cuba mencari ruang lagi untuk berbual-bual.

“Bukan apa aku takut nanti tak pasal-pasal kena cekup! Kau tahu ajelah Ustaz Nazmi kan suka round satu sekolah” Nurin cuba untuk bersahaja.

Naqib memandang sekilas jam tangannya yang menunjukkan hampir pukul 9.00 malam. Tiba-tiba, Naqib nampak gelisah. Nurin memandang Naqib sambil mengangkat kening tanda pelik dengan tingkah laku Naqib tiba-tiba gelisah apabila melihat jam sudah pun menunjukkan 9.00 malam, waktu prep bermula.

“Hmm, Nurin tak apalah aku sebenarnya ada kelas Akaun, hehehe nanti malam kita borak lagi okey?” Naqib  memberi  isyarat kepada Aizul yang dia sudah selesai.

“Huh, tengok tu, aku ingat kau tak ada kelas, ermm okey2…selamat belajar! Thanks hadiah nie..!” Nurin  mengorak senyuman kepada Naqib dan memanggil Hanna untuk pulang ke kelas. 

Naqib pun terus berlalu bersama Aizul ke kelas masing-masing. Nurin dan Hanna juga mengorak langkah ke kelas sambil tertanya-tanya apakah hadiah di sebalik beg kertas biru cair itu. Tapi, Nurin tiba-tiba berhenti seketika untuk berpaling melihat Naqib dan Aizul ke kelas masing-masing, dan saat itu jugalah Naqib juga berpaling. Nurin terus mempercepatkan langkah bila mata kami bertentang walaupun jarak jauh. Itulah episod pertama Nurin Najwa berjumpa berdua dengan insan yang bernama lelaki yang bernama Naqib Adam.



*bersambung*

MUKADIMAH: NOVEL EPISOD CINTA NURIN NAJWA

Assalammualaikum...
Hari ini Princess nak memperkenalkan sebuah novel idea Princess sendiri berdasarkan apa yang Princess pernah lalui dan idea dari pengalaman-pengalaman sahabat-sahabat dalam kehidupan seharian sebagai seorang yang pernah melalui era keremajaan. Dalam novel memaparkan beberapa watak yang dilakonkan oleh orang-orang yang pernah hadir dalam hidup Princess sepanjang Princess mula mengenal erti cinta. Sekiranya, ada di antara para pembaca mula perasan akan ada watak-watak mereka dalam novel julung kalinya dari Princess, jangan cepat rasa bangga hehehe....

Sebabnya Princess tak akan meletakkan nama-nama watak dengan nama sebenar. Nama-nama dalam watak novel Princess ini sangat comel bagi Princess dan sesuai untuk memegang watak-watak dalam novel Princess kuang3x....Hope, korang semua enjoy dengan setiap episod yang akan Princess paparkan dari masa ke semasa...Insyaallah...

Semoga korang semua terhibur jugalah apa yang ingin Princess cuba sampaikan dalam ideologi novel Princess ini,. Insyaallah akan ada ilmu-ilmu berguna Princess akan abadikan dalam setiap episod novel Princess yang hanyalah novel penulisan picisan seorang gadis. Setiap apa yang dikomen, Princess akan ambil dengan secara positif dan menganggap semua komen-komen itu adalah pemberi semangat buat Princess untuk cuba mula berkarya dalam bidang penulisan. Insyaallah....

Sehingga kita berjumpa lagi dalam setiap episod demi episod yang tak tahu sampai episod ke berapa, hehehe.... Ini adalah mukadimah dari Princess dan Princess telah pun meng edit kononya kulit novel Princess yang berjudul "Episod Cinta Nurin Najwa"



Harapan Princess semoga para pembaca yang nak tahu cerita selanjutnya, silalah berkunjung ke blog Princess ya. Okey sekian wassalam
pen~off

TUTORIAL LETAK IKLAN PERCUMA BANNER BLOGGER SELAMA 10 JAM

Assalammualaikum....


Hari ini Princess sekadar nak berkongsi tutor kat sesiapa yang berminat nak buat Iklan Percuma untuk blogger lain pamer dan show blog mereka untuk ditayang selama 10 jam, 15 jam atau 24 jam?? Wow sungguh best!! Benda nie dah lama nak cari tapi tak tahu so dari khidmat pertanyaan kepada blogger nie, Mr. ZF...Jadi tahulah nak buat nye....Jom kita terjah bersama belajar tutor nie..

Mula-mula daftarkan diri anda ke laman ini DEAD WEBSITE Jangan takut2 nak klik website tu tak mati tak okey.....dead je pun kuang3x... gurau2 jerk!! Then after sign up korang pastikan email korang tu dah pun verification okey...Then korang sign in ler....So, korang akan nampak gambar macam kat bawah nie korang baca lah dulu faham2 kan paswu baru boleh buat yer....



Last but not least, iklan korang akan jadi macam Princess...


atau macam Mr.ZF


Kalau yang nak letak iklan banner korang tu kat laman Princess nie korang just letak URL BLOG korang dan URL BANNER korang tuh seperti contoh di bawah:

Hanya perlu klik gambar yang ada word "YOUR AD HERE" okey ada faham? ada faham bagus3x....
see di bawah akan pop up 1 window korang isi ler apa yang patut2 okey....dah jelaskan? Good luck you all!!


Okey done!! Let's check it out!!
Sekian wassalam
pen~off

DASHBOARD BLOGGER DAH BERTUKAR WAJAH MAKIN CONFIUS!!!

Assalammualaikum...
Princess nak cakap nie kat semua.....sekarang musim hacked kan tadi pergilah check mana tau blog Princess tergolong whoaaaa....tak sangka tergolong jugak!!! KORANG TAK PERCAYA???

See laaa



Nak pergi check? Sila KLIK SINI
Korang nak cari korang klik serentak CTRL+F dan tulis URL Blog korang ok....
Lepas itu apalagi, tukarlah password panjang3x....

Okey berita 1 selesai....

Berita kedua pasal dashboard blogger macam kurang best sebab tak ada tempat coding laa...

tak percaya jom tengok contoh blog yang Princess patut design tapi tak jumpa2 tempat coding plak dah..adoiyai....

Ini dashboard Blog Miss Yayang



bukan blog nie aje okey ada lagi tengok nie Blog Pinky



Princess lebih suka dashboard yang nie lagi senang nak faham entahlah ada tak sesiapa boleh tolong huhu..sedey betul rasa2 macam tak boleh nak teruskan mendesign lak....




Maaf sangat2 kepada Miss Yanyang Princess tak dapat nak bantu....bab2 baru2 nie lagi tak mahir sedey tak dapat tolong orang lain...maaf sangat2...
itu sahaja nak bagitau see u all later....
doakan hati Princess sihat2 yerk....hope dapat lah pulih balik..
sekian wassalam
pen~off

TAUTAN HATIKU KINI MENGUSIK DI KALBUKU

Assalammualaikum...
Sudah lama juga rasanya tidak menjenguk blog personal nie untuk mengulit serba sedikit kehidupan Princess yang terkini. Bukan mahu berhenti dari job untuk berblogging dan berblogwalking setiap blogger yang sudi hadir ke teratak homestay Princess nie yang serba serbi kekurangan ilmu-ilmu yang penting bagi mengisi ruang untuk mermuhasabah sebentar. 

Sekarang, Princess sedang mengisi waktu-waktu terluang dengan adanya kerja part time sementara nak menunggu tawaran ke universiti, apa salahnya menimba sedikit ilmu dari secebis pengalaman bekerja. Ikutkan dah 3 bulan barangkali Princess tak berkerja sejak kerja part time musim pilihanraya tu. Masakannya tidak, ramai sungguh pengunjung datang ke Dobi tempat Princess sedang kerja nie. Tetapi, sejak kawan sekerja Princess dah dapat tawaran ke unversiti lepasan SPM, makanya Princess mula menggantikan dia untuk menjadi pekerja sementara. Alang-alang sudah ada pekerja berpengalaman sebelum, maka lebih baik majikan Princess ambil Princess bekerja. Hal ini kerana, Alhamdulillah Princess masih dapat ingat sikit-sikit serba-serbi kerja-kerja di dobi tersebut kan.

Okey bukan itu sebenarnya nak Princess ceritakan, dalam suasana bekerja yang tidak terlalu sibuk sepertimana musim pilihanraya dahulu, makanya Princess sempat untuk mengulit sedikit ilmuan dari sebuah novel islamik yang tak asing lagi mungkinnya. Hasil penulisan ini tidak lain dan tidak bukan lagi yang bernama Saudari Fatimah Syarha Mohd. Noordin. Sebelum mengulit novel beliau setebal 788 muka surat, Princess pernah mengulit sebuah buku kecil dan nipis tapi ilmunya sangat-sangat bermanfaat untuk di teladani, Insyaallah....iaitu Pemilik Cintaku Setelah Allah dan Rasul


Novel ringkas ini mengisahkan Qaniah, seorang wanita yang sangat berhati-hati dalam menetapkan pasangan hidupnya. Keimanan yang tinggi dan kepercayaan yang menyeluruh terhadap Islam membuatkan beliau menggunakan segala pendekatan yang diajar Rasulullah SAW untuk hanya menerima pasangan hidup yang benar-benar dapat mendidik beliau dan keluarga ke jalan rahmat. Berkat kesabarannya itu, beliau akhirnya berjaya menemui PEMILIK CINTANYA, setelah Allah dan Rasul. 

Tajuk novel yang sedang Princess ulit sekarang ini adalah Novel Tautan Hati


Novel hasil karya novelis Sayembara Novel Remaja Jubli Emas DBP 2006, Fatimah Syarha Mohd ini mengisahkan kehidupan gadis istimewa, Asiah Yusra yang sentiasa meletakkan dakwah Islamiah sebagai nadi kehidupannya. Ramai di antara rakan-rakannya yang tertarik dengan keperibadiannya yang tinggi. Keistimewaan novel ini bukan sahaja terletak pada jalan ceritanya yang menarik, tetapi juga kebolehan penulis untuk menerangkan isu-isu yang sering dipandang remeh oleh masyarakat kita seperti isu bertudung labuh, kaedah pergaulan di antara muhrim yang dituntut Islam, soal psikologi dan sebagainya. Segala penerangan tersebut telah berjaya disampaikan dengan penuh hikmah dan anda yang membacanya pasti tersenyum puas setelah selesai membaca novel ini. 

Sungguh tertarik dengan gaya penulisannya, Ikutkan novel ini sudah lama dibeli dari pertengahan tahun 2010. Tapi tiada kesempatan untuk diulit novel ini, tatkala masa kurang spesifik untuk memkirkan membaca novel dan novel. Tidak dinafikan Princess dulu agak terkenal dengan 'kaki novel' satu hari tak baca habis satu novel memang tak sah. Tapi, kali ini baru terbuka hati nak baca nak ulit serba serbi apa yang tersurat dan tersirat dalam novel Tautan Hati ini. ila pertama kali membaca, mungkin agak membosankan kerana kurang faham siapa sebenar watak dalam novel tersebut, bila dah baca hampir sesuku barulah hati ini rasa tak sabar menanti apakah kesudahan yang indahnya Islam sebenar....

Okey nak ketahui lagi? Jom beli pakat ramai-ramai bacalah sungguh bermakna setiap tutur bicara novel ini diulas. Sukar untuk mencari novel sebaik ini. Inilah novel kedua yang paling indah islamiknya selain yang pertama iaitu Al Quran. Sungguh membayang diri ini dalam situasi di antara watak-watak di dalamnya...sungguh terkedu sebentar. Ada banyak kata-kata dalam novel ini pernah Princess dapat dari mesej sahabat baik Princess masa zaman sekolahlah. Sekarang, sudah menyepi pula, tak tahu kenapa. Mungkin kurang sesuai bila bersahabat baik antara lelaki dengan perempuan. Itu sebenarnya, tak mengapalah, sekarang Princess harap adalah 'Asiah Yusro' yang dapat membimbing Princess sepertimana watak Asiah Yusro dalam novel Tautan Hati ini membimbing dan berdakwah dengan cara kelembutannya. Sungguh, belum pernah jumpa sahabat ini dalam dunia realiti, yang nampak baik di luar tapi busuk di dalam, yang nampak buruk di luar tapi baik di dalam. Sukar jumpa seseorang yang sangat baik d luar dan dalamannya sepeti peribadi Asiah Yusro, walaupun tidaklah sesempurna mana sekalipun, tapi itulah manusia yang bijak mengendalikan masalah aqidah dan agama Islam. Mabruk Alaik!!

Insyaallah andai ada perkara pentingnya Princess dapat ulit dari kisah Tautan Hati ini, Princess akan share bersama korang semua. Ceritanya sangat menarik sekali untuk dikupas panjang lebar sebenanrnya, tapi cukup indah untuk memiliki dan membaca serta mengamalkannya. Penuh dengan hadis-hadis, ayat-ayat Al-Quran, kata-kata para sahabat, kata-kata perangsang minda untuk berfikir dan berhujah tentang agama Islam. 

Semoga apa yang sedang diulit dan di baca kini dapat memberi berjuta manfaat buat Princess,Insyaallah...Amiinn..
Semoga Allah sentiasa melindungi Princess dan sahabat sekalian,
Semoga Allah jalinkan ukhuwah mahabbah ini,
Semoga Allah sentisa bukakan pintu hidayat untuk hamba-hambanya yang bersungguh-sungguh untuk mencari keredhaannay.

Sekian wassalam
 

Copyright by © 2013 Studio Puteri Nabilah