MASALAH UMAT AKHIR ZAMAN

Assalammualaikum wbt...
Pernah tak kawan-kawan berfikir sejenak, muhasabah diri sekejap, 5-10 minit jadilah. Puteri nak ajak kawan-kawan jadi pemikir Islam, shabab(remaja/belia) yang kental sanggup berjihad di jalan Allah dan berfikir tentang masalah umat akhir zaman. Puteri tak nak kawan-kawan fikir tentang negara kita Malaysia sekarang sedang berperang dengan parti politik. Tapi puteri nak ajak kawan-kawan fikir di luar kotak tentang masalah umat akhir zaman iaitu kita semua. 


Tentang akhlak, budi bahasa, ibadah, tingkah laku, cara kehidupan, cara pemikiran dan seangkatan dengannya. Kawan-kawan tak pernah fikir ke seandainya negara kita ini seperti apa yang berlaku dengan saudara seIslam kita? Mereka juga seperti kita, punya pemimpin yang tidak ikut ajaran Islam yang sebenar, namanya sahaja disahkan sebagai negara Islam. Tapi cara pemikiran kita, cara kehidupan kita, cara pemakaian kita masih lagi dijajah dan berjaya dikuasai oleh orang kafir. Mereka sedang bergelak ketawa, bertepuk tangan melihat umat Islam sedang bertelagah. Mereka suka umat Islam bergaduh antara satu sama lain. Mereka tak nak umat Islam bersatu! Kerana apa? Kerana mereka sudah mengkaji kitab Al Quran kita, mereka dah tahu kekuatan umat Islam itu di mana. Kekuatan umat Islam itu adalah sifat persaudaraan Islam yang bersatu! Kekuatan ibadah yang dapat meningkatkan keimanan umat Islam itulah jadi kekuatan umat Islam yang sangat mereka gerunkan. Bukan dengan senjata nuklear atau senjata api ke jet pejuang atau bom pemusnah. Tapi kekuatan dalaman, kekuatan ikatan saudara sesama Islam itulah tunjang utama kemenangan umat Islam. Cuba kita 'flashback' sejarah peperangan Islam dahulu,bagaimana mereka menang hanya bilangan tentera dan senjata yang hanya sedikit jumlahnya dapat memenangi jumlah musuh yang sebegitu ramai? Bukan sejarah itu sahaja, cuba perhatikan pula sejarah peperangan Islam yang kalah, bagaimana mereka boleh kalah? Mereka kalah hanya kerana tamakkan harta pampasan atau dikenali harta duniawi. Macam itulah kita sekarang. Hanya kerana duit, kita menjadi tamak, kita menjadi sombong, kita berlagak, kita lupa siapa bagi kemewahan itu. Masa itu kita dah tak ingat dah siapa tuhan kita, sanggup korbankan saudara, sanggup korbankan agama Islam! Hanya kerana ketamakkan dan halobanya kita terhadap harta duniawi semata!

Tapi kita masih lagi di ceruk lama, tak pernah nak muhasabah sendiri mencari jalan, mencari satu diskusi untuk bincang tentang masalah umat akhir zaman. Bukan sahaja begitu, sampai sanggup pentingkan diri sendiri hanya kerana tak nak membantu tegakkan agama Allah. Katanya buat apa susahkan diri sendiri, pemimpin negara kan ada? Adakah kawan-kawan tak tahu, tugas kita juga adalah pemimpin, kita dilantik Allah menjadi khalifah. Tak ingat ke? Khalifah itu juga pemimpin. Kalaupun bukan pemimpin negara, bukan pemimpin organisasi, tapi kita pemimpin diri sendiri dan keluarga kita. Itu tugas dan tanggungjawab kita.

Sebenarnya, puteri tulis artikel pada kali ini berdasarkan apa yang puteri lihat, dengar dan rasa suasana yang terlalu tidak rasional dan bijak. Bila mana nak dekat PRU 13 ini, macam-macam fitnah, macam-macam caci maki, macam-macam kutukan dan kritikan, bukan dengan bahasa yang berbudi tapi bahasa yang kurang sopan. Kita adalah Muslim dan Muslimah umat Islam, adakah Allah ajar umatNya berbicara sebegitu? Adakah AlQuran sebagai panduan kita tercatatnya sifat dan sikat umat Islam sebegitu rupa? Adakah Nabi kita Nabi Muhammad S.A.W mengajar kita berakhlak sedemikian? Renungkalan wahai sahabat-sahabat, saudara-saudara Islam puteri, puteri hanyalah seorang wanita Islam yang tak punya apa-apa, puteri hanya ada maruah Islam, puteri hanya ada Allah tempat pergantungan, itu sudah mencukupi buat puteri nak ajak sahabat-sahabat puteri, saudara-saudara seIslam puteri renungkanlah.

Terkadang, puteri malu, malu dengan sikap orang yang mengaku dia Islam, tapi dia tidak pernah meletakan ciri-ciri seorang Islam itu ada padanya. Dia mengaku dia Islam, tapi kata-katanya tidak seperti sebagaimana seorang pemimpin Islam yang sebenar seperti khalifah-khalifah Islam terdahulu, ya kita memang di akhir zaman, tak bermakna kita perlu jadikan alasan sedemikian untuk redha semuanya, kita kena bangkit untuk Islam! Takkan nak mati sia-sia tanpa menegakkan agama Allah? Sedangkan itulah satu-satu jihad yang sangat mulia untuk syahid. Innallahman ana...."Semoga Allah bersama kita" Aamiin Ya Rabb...
Sekian Wassalam

6 Comments:

Tentara Daulah Islam Melayu said...

Ad Daulatul Islamiyah Melayu
Khilafah Islam Akhir Zaman

Kami mengundang Kaum Mukminin-Mukminat
Dari seluruh Dunia untuk bergabung bersama kami
Menjadi Tentara Islam The Man from The East of Imam Mahdi
as A New World Religion Bangsa Islam Akhir Zaman.

Kami mengundang Anda Menjadi Bagian Bangsa Islam berdasar Aqidah Islam
Bukan Menjadi bagian dari Bangsa-bangsa berdasarkan Daerah

Kunjungi Undangan kami Kehadiran anda kami tunggu di
di http://dimelayu.co.de

Mr. Doctor said...

Betul tu.. Kenapa dalam politik mesti ada yang kotor sebegitu.. Bukan nak tuju pada mana2 pihak.. Just ikut cara islam yang sebenar..

wisata outbound said...

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/

Batu Adventure said...

nice day:)
saya adalah saya hari ini karena pilihan-pilihan
yang saya kemarin..


bagi-bagi motivasi yaa.. :)


http://wisataoutboundmalang.com/

Anonymous said...

My brother suggested I might like this blog. He was entirely right.
This post actually made my day. You can not imagine just
how much time I had spent for this information!

Thanks!

Feel free to surf to my page; acoustic guitar a chord

mama_ka0ri said...

ramai antara kita yang nama jer islam..tapi ramai yg tak mengamalkan cara hidup islam..susah nak jumpa remaja yang mcm princess sebab berfikiran matang..:)

 

Copyright by © 2013 Studio Puteri Nabilah